Köp- och leveransvillkor

 

Leveransvillkor*

 

Normal leveranstid är cirka 1-3 arbetsdagar. Under högsäsong (vår) och storhelger samt semestertider kan det ta längre något längre tid i vissa fall. 

Vi skickar beställningar med DHL Ombud samt när vi kan med PostNord direkt till brevlåda för att förenkla för kunden samt tyngre försändelser med  DHL Paket. Maxvikt till ombud är 20kg. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till utlämningsstället eller transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med DHL eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss ( 14 dgr), så fakturerar vi dig för returfrakten (fraktkostnad + 12%) och samt DHLs hanteringsavgift för ej uthämtat paket (90:-). 

Vid leverans till företag är villkoret för företagspaket att adressen är bemannad. Kan inte transportbolaget leverera tillkommer transportbolagets avgift på 135:- plus moms per leveransförsök samt eventuell terminalhyra efter 4 dagar.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten/volymen - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter Transportörens portotabell för brev och paket. Vid ordervärde överstigande 1200 kr bjuder vi på fraktkostnaden till kund. Skrymmande gods undantaget. 

 

Ångerrätt/Reklamation*

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria samt oanvända varor utan att ange någon anledning. Gäller ej beställningsvaror samt varor som anpassats specifikt för din order. (Ex stenskottsfilm). Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Varorna får undersökas men skall returneras i nyskick i originalemballage. Avdrag görs om varan anses begagnad, använd, monterad eller ovarsamt hanterade. Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Kontakta oss innan du returnerar en vara och kom alltid ihåg att lägga med leveranssedeln så vi vet vem paketet kommer ifrån. Vid retur av hel eller delar av order så orderns värde understiger 1200:- så återförs frakten på kund. Vid retur av vara överstigande 1200:- (fraktfri) så återförs faktiska fraktkostnaden på kund och dras av vid kreditering. 

 

VILLKOR FAKTURA

1. 14-DAGARSFAKTURA OCH 30-DAGARSFAKTURA

Med 14-dagarsfaktura och 30-dagarsfaktura (“Faktura”) kan du

handla enkelt och tryggt handla både på nätet och i butik. Vid köp

på nätet får du Fakturan först när dina varor är skickade och har

sedan 14 eller 30 dagar på dig att betala den. Vid köp i butik får du

fakturan i samband med köpet och du har sedan 14 eller 30 dagar

på dig att betala den. På Qliro.com kan du se och ladda ner dina

fakturor. Du kan alltid kontakta Qliros kundservice om du har frågor

eller funderingar kring din betalning.

2. HUR FÅR DU FAKTURAN?

Beroende på vilken butik du handlat från och vilket alternativ du

har valt kan Fakturan skickas med e-post, som brev eller i paketet

tillsammans med dina varor. Har du frågor är du alltid välkommen

att kontakta vår Kundservice. Du kan även se och ladda ner din

Faktura på Mina Sidor eller i Qliro-appen. Du kan även kontakta

Qliros kundservice för mer hjälp.

3. BETALNING

3.1. Privatpersoner. Betalningstiden för 14-dagarsfaktura och 30-

dagarsfaktura är 14 dagar respektive 30 dagar från att ordern

skickats eller lämnats ut från butiken. Det är du som kredittagare

som ansvarar för att betalningen inkommer i tid enligt de villkor du

godkänt vid val av betalsätt ”14-dagarsfaktura” respektive ”30-

dagarsfaktura”. Du kan betala din Faktura på Mina Sidor, i Qliroappen eller på annat sätt, t.ex. genom din internetbank. Om du gör

en retur kan du flytta betaldatum upp till tio dagar på Fakturor som

inte har förfallit.

3.2. Företag. Betalningstid för 30-dagarsfaktura för

näringsidkare/juridisk person är 30 dagar från att ordern skickats

eller lämnats ut från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev

när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för

att betalningen inkommer i tid enligt de villkor du godkänt vid val

av betalsätt ”30-dagarsfaktura”.

3.3. Flytta fram förfallodagen mot en avgift. Du flyttar fram

förfallodagen för din betalning av Fakturan med det antal dagar

som du själv väljer. En avgift debiteras för att flytta fram

förfallodagen. Storleken på avgiften beror på antalet dagar som

förfallodatumet flyttas fram. Ditt nya förfallodatum och avgiften

visas i samband med du väljer nytt förfallodatum och kommer visas

på den uppdaterade Fakturan under Mina Sidor. Betalning av

avgiften görs i samband med betalningen av det ursprungliga

fakturabeloppet på ditt nya förfallodatum.

4. KREDITPRÖVNING

Vid val av Faktura genomför Qliro en kreditprövning av dig som

kund, vilket kan innebära att en kreditupplysning tas. Grundkrav

för att beviljas Faktura är för privatperson att du måste var minst

18 år, ha ett svenskt personnummer och en folkbokföringsadress

som inte är en postbox, fack eller dylikt där post erhålls genom

poste restante. Qliro förbehåller sig rätt att i vissa fall neka

fakturabetalning.

5. AVGIFTER OCH DRÖJSMÅLSRÄNTA

5.1. Qliro debiterar ingen avgift för Faktura, dock är det möjligt att

butiken tar ut en fakturaavgift.

5.2. Privatperson. Om betalning inte har mottagits av Qliro på

förfallodagen, debiteras påminnelseavgift om 60 kr samt

dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess full betalning är

Qliro tillhanda. Dröjsmålsränta beräknas enligt vid var tid gällande

referensränta med ett tillägg om 20,00 procentenheter.

5.3. Företag. Om betalning inte har mottagits av Qliro på förfallodagen

debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om

ersättning för inkassokostnader m.m. samt dröjsmålsränta på det

förfallna beloppet till dess full betalning är Qliro tillhanda.

Dröjsmålsränta beräknas enligt vid var tid gällande referensränta

med ett tillägg om 20,00 procentenheter.

5.4. Vid betalning har Qliro rätt att avräkna samtliga på krediten till

betalning förfallna räntor, avgifter och kostnader innan avräkning

sker på kapitalskulden.

6. DELBETALA FAKTURA MED FLEXIBEL DELBETALNING

6.1. Du som är privatperson har möjlighet att ansöka om att överföra

ett köp med Faktura till Flexibel delbetalning, och på så sätt få

möjlighet att starta en flexibel delbetalning där du betalar i din egen

takt. Du ansöker genom att betala in ett mindre belopp än

Fakturans totalbelopp. Det lägsta beloppet att betala visas på

Fakturan som ”Betala lägst”. Med Flexibel delbetalning betalar du

därefter i din egen takt (dock minst 50 kr i månaden, eller 1/36-del

av kvarvarande kreditbelopp). Ränta på kreditbelopp med Flexibel

delbetalning är 21,85 %, administrationsavgift om 39 kr per månad

tillkommer (oavsett antal köp).

6.1 Exempel: För ett köp om 10 000 kr som återbetalas 12 gånger över

ett år med ränta på 21,85 % samt 39 kr i administrationsavgift, blir

den totala kostnaden 11 562 kr och månadsbeloppet 963 kr. Det

motsvarar en effektiv ränta om 31,45 %.

6.2 Vid överföring av köp till Flexibel delbetalning gäller Allmänna Villkor

för Fast delbetalning, Flexibel delbetalning & Köp nu, betala sen.

Villkor och SEKKI finns på Qliro.com.

7 BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

När du väljer Faktura som betalsätt kommer Qliro behandla dina

personuppgifter. Du kan läsa om Qliros behandling av

personuppgifter i Qliros Integritetspolicy.

8 ÅNGERRÄTT, ÅTERKÖP, REKLAMATION

8.1 Enligt distansavtalslagen har du som privatperson oftast 14 dagar

på dig att ångra ett köp du gjort på distans, t.ex. på nätet . Självklart

tar vi på Qliro hänsyn till detta. Det är viktigt att du kontaktar butiken

du köpt varan av med din reklamation och flyttar fram

förfallodatumet på din faktura på Qliro.com för att vi ska få rätt

information kring ditt köp. Du kan flytta betaldatum upp till tio dagar

på fakturor som inte har förfallit. Du kan också kontakta Qliros

kundservice.

8.2 Kom ihåg att det fortfarande kan finnas andra avgifter kvar som du

skall betala även om du ångrar ditt köp, exempelvis porto-, returoch fakturaavgifter, avgifter för värdeminskning eller ej uthämtad

vara. Du hittar din aktuella faktura med det återstående beloppet

att betala på här på Mina Sidor.

9 ÖVERLÅTELSE

Qliro äger rätt att överlåta, belåna eller pantsätta fordran mot kund

till annan. Kund äger inte, utan Qliros skriftliga medgivande, rätt att

överföra sina skyldigheter eller rättigheter enligt avtalet på annan.

10 ELEKTRONISK KOMMUNIKATION

10.1 Qliro får tillhandahålla information till dig genom sms, e-post eller

annat elektroniskt kommunikationsmedel.

10.2 Du kan kontakta Qliro via kontaktformulär på www.qliro.com,

telefon på 0200-430 030, e-post [email protected] eller

brev till Qliro AB, Kundservice, Sveavägen 151, 113 46 Stockholm.

11 TILLGÄNGLIGHET

Qliro arbetar aktivt för att säkerställa att tjänsten är tillgänglig för

så många som möjligt, inklusive personer med olika

funktionsnedsättningar. Tjänsten har tagits fram utifrån riktlinjer

för tillgänglighet (såsom WCAG) och stödjer hjälpmedel såsom

skärmläsare eller text-förstoring. Om du upplever problem vid

användning av tjänsten eller vill ge synpunkter på tjänstens

tillgänglighet kan du kontakta vår kundservice som även går att nå

utan att använda telefon, exempelvis via e-post eller chatt (olika

sätt att kommunicera med kundtjänst framgår i avsnitt 10.2 ovan).

12 TILLSYN OCH KLAGOMÅL

12.1 Qliro är ett kreditmarknadsbolag som står under

Finansinspektionens tillsyn. Qliros registrering hos

Finansinspektionen framgår av företagsregistret på

Finansinspektionens hemsida.

12.2 Klagomål kan lämnas muntligen eller skriftligen till Qliro enligt punkt

10.2, Elektronisk kommunikation. Är du missnöjd med Qliros hantering av din fråga kan du vända dig till Allmänna

Reklamationsnämnden (ARN) via deras hemsida eller på adress

Box 174, 113 43 Stockholm. Du kan också anmäla ditt ärende på

Den europeiska onlineplattformen för tvistlösning på nätet.

Plattformen kan användas för tvistlösning online på alla EU-språk,

norska och isländska. Mer information om alternativ tvistlösning i

konsumentförhållanden finns på www.konsumentverket.se.

Vägledning avseende finansiella frågor kan även erhållas från

Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas

Försäkringsbyrå samt genom den kommunala

konsumentvägledningen.

12.3 Svensk lag och svensk domstol är behörig att lösa en eventuell

tvist i anledning av krediten

 

Minimiorder

Ingen nedre gräns för ordrar.

Personuppgiftslagen / GPDR

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). När du lägger din beställning hos oss uppger du dina person uppgifter och eller ditt organisationsnummer. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Hantering av personuppgifter sköts enligt GDPR´s lagstadgade riktlinjer. Genom att ange personnummer i något av våra formulär eller i kassan så samtycker du till att vi får lagra ditt personnummer i vårt ordersystem.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan används för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order, endast. Vi skickar aldrig reklam till din telefon.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Köpvillkor

Vi säljer endast till privatpersoner men kan leverera till företagsadresser om du väljer att uppge detta vid beställning för att underlätta logistiken. Produkterna säljs för användning inom ramen för privat bruk. Undantag gäller för maskiner som även säljs till företag men med en förkortad garanti. (Tillverkarens garantivillkor gäller)  

För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att WaxDog lider ekonomisk skada, polisanmäls. WaxDog friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i WaxDogs sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.

Ansvar för fel

WaxDog ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. WaxDog bär inget direkt eller indirektansvar för t ex , men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada. Allt användande av de produkter vi säljer sker på egen risk och vi ersätter ej produkter, ytbehandlingar, detaljer eller utrustning som blivit skadade i samband med användandet av våra produkter. Vi lämnar inte någon hålllbarhetsgaranti på färg som är målad / sprayad då hållbarhet kan variera beroende av underlag. Vi lämmnar inte heller garanti på det resultatet som uppnås av målat objekt. 

Övrigt

WaxDog förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har WaxDog rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. WaxDog skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt

Information på sidan får ej kopieras och användas i kommersiellt syfte. Gäller såväl bilder som texter.

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla

 

 

 

              

 

Säkra betalningar genom Qliro

Välj mellan kortbetalning, faktura, delbetalning, banköverföring eller Swish

 

 

 

  Betygsätt oss på Prisjakt